HUKUM
:
Harus
sekiranya pemakai mempunyai niat yang baik seperti masalah kesihatan.
SYARAT
YANG MENGHARUSKAN MEMAKAI:
- Pemakainya tidak beritikad ( yakin di dalam hati ) bahawa gelang itu memberi kesan kesembuhan kerana yang memberi kesan itu hanya Allah.
- Pemakainya tidak berniat memakainya kerana menyerupai wanita dan bukan untuk bermegah-megah.
- Gelang mesti terbukti mempunyai kesan saintifik dan secara klinikal mempunyai pengaruh terhadap pengaliran darah di dalam tubuh seperti didakwa oleh pakar yang beribawa.
- Jika pemakaian gelang itu menimbulkan fitnah terhadap maruah si pemakai, lebih baik lelaki itu memakai baju berlengan panjang yang dapat menyembunyikan gelang berkenaan.
KESAN
PENGGUNAAN GELANG MAGNET
- Keberkesanan dalam meredhakan kesakitan dan kebangkitan.
- Penyembuhan yang cepat.
- Menigkatkan fleksibiliti
- Selesa dan mudah
- Peningkatan yang signifikan kearah pemulihan
- Peralihan darah yang baik
- Mencegah dan berulang kea rah yang sama
SIMPTON-SIMPTON
YANG BIASA DIHADAPI OLEH PEMAKAI :
- Kebas
- Pening Kepala
- Sakit Perut
- Susah Tidur
- Sakit
ASAS PERTIMBANGAN
Pemakaian gelang bagi tujuan
perhiasan.
- Bagi lelaki yang memakai gelang sebagai perhiasan diri menurut hukum syara` adalah haram. berdasarkan hadith daripada Ibnu Abbas r.a katanya:
Ø لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم المتـشبهـين من الرجال بالنساء،
والمتـشبهات من النساء بالرجال..
Maksudnya: Rasulullah S.A.W melaknat lelaki yang meniru-niru gaya
perempuan, dan perempuan yang meniru-niru gaya lelaki[2].
Ø Bagitu juga hadith yang diriwayatkan oleh Abu Daud, al-Nasa’ie
dan Ibnu Hibban, daripada Abu Hurairah r.a berkata,
لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم الرجال يلبس لبسة المرأة، والمرأة
تلبس لبسة الرجال.
Maksudnya: Rasulullah S.A.W melaknat lelaki yang memakai pakaian
perempuan dan perempuan yang memakai pakaian lelaki.
Walau bagaimanapun, terdapat dalil yang mengharuskan
perkara yang dilarang digunakan bagi tujuan perubatan.
Firman Allah swt,
Maksudnya: ...maka barang siapa
terpaksa, kerana kelaparan tanpa sengaja berbuat dosa, sesungguhnya Allah Maha
Pengampun lagi Maha Penyayang[3].
Manakala daripada hadis
Ø Diharamkan ke atas lelaki memakai perhiasan emas walaupun untuk
tujuan diletakkan pada alat-alat peperangan. Ini adalah berdasarkan hadis yang
bermaksud :
Dihalalkan emas dan sutera bagi golongan wanita di kalangan umatku
dan diharamkan ke atas golongan lelaki. Kecuali hidung yang telah rosak, maka
diharuskan menggunakan emas. Hal ini kerana sebahagian sahabat yang patah
hidungnya pada suatu peperangan maka dia telah menggunakan hidung yang
diperbuat daripada perak, tetapi ia telah menjadi busuk lantas nabi telah
mengarahkan sahabat tersebut agar menggunakan hidung diperbuat daripada emas.
- Hadis Musnad Ahmad[4],
Yang bermaksud, Sesunguhnya
‘Arfajah bin As’ad yang terputus hidungnya ketika peperangan Kilab, dia telah
menggunakan hidung yang diperbuat daripada perak, tetapi ia telah menjadi busuk
lantas Rasulullah SAW telah mengarahkannya agar menggunakan hidung diperbuat daripada emas.
Darurat mengharuskan
benda-benda yang dilarang.
الضَّرُورَات تَبِيحُ
المَحْظُورَات
الضَّرَرُ يُزَال
Darurat itu ditentukan dengan
kadarnya
الضَّرَرُ تَقْدِرُ بِقَدْرِهَا
- Pandangan ulama’
Fatwa Syeikh Hasnin Makhluf,
yang bertarikh 18hb November 1946, menyatakan: Maka memenuhkan dan menutup gigi
dengan emas dan perak adalah harus. [6]
Ø Haram bagi lelaki memakai gelang magnetik bagi tujuan perhiasan
berdasarkan kepada larangan umum hadith Rasulullah saw.
Ø Harus bagi lelaki memakai
gelang magnetik bagi tujuan perubatan dengan syarat telah terbukti dengan
kajian sainstifik sains perubatan.
Ø Walau bagaimanapun,
pemakaian gelang magnetik perlu berhati-hati kerana dikhuatiri membawa kepada
unsur penyelewengan aqidah.
Ø Sekiranya pemakaian gelang magnetik tidak memberi faedah daripada
segi kesihatan, maka perlu ditinggalkan
No comments:
Post a Comment