Wednesday 2 March 2016

KEJADIAN SIANG DAN MALAM




Selama 24 jam waktu Bumi berputar mengelilingi paksinya, ada kalanya sebahagian wajah Bumi berhadapan dengan Matahari dan kawasan yang mengalami siang. Dan kemudian seiring dengan putaran Bumi, wajah yang berhadapan dengan Matahari kemudian berputar dan membelakangi matahari sehingga sisi wajah Bumi yang tidak disinari Matahari ini mengalami malam hari.

Malam dan siang merupakan salah satu dari sekian banyak tanda-tanda yang membuktikan bahawa alam ini diatur oleh suatu zat yang amat luar biasa (Allah). Di dalam al-Qur'an malam dan siang sering disebut dan diulang-ulang di beberapa ayat-ayat-Nya. Dan beberapa diantaranya iaitu di surah Al-Furqan ayat 47 dan 62, surah yasin ayat 37


  • Surat Al-Furqan ayat 47

وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِبَاساً وَالنَّوْمَ سُبَاتاً وَجَعَلَ النَّهَارَ نُشُوراً
Artinya:” Dan Dialah yang menjadikan untuk kamu malam sebagai pakaian dan tidur sebagai pemutus dan Dia menjadikan siang untuk bertebaran”.(Al-Furqan:47)



Ayat di atas menerangkan: Dan di antara bukti-bukti keesaan Allah dan kekuasaan-Nya yaituDialah(Allah) yang menjadikan untuk kamu sekalian malam dengan kegelapannya sebagai pakaianyang menutupi diri kamu, dan menjadikan tidur sebagai pemutus segala kegiatankamu sehingga kamu dapat beristirahat guna memulihkan tenaga, dan Dia juga menjadikan siang untuk bertebaranguna mencari rezeki.

  • Surat Al-Furqan ayat 62

وهو الذي جعل الليل والنهار خلفة لمن أراد أن يذكر أو أراد شكورا
Artinya: "Dan Dia yang menjadikan malam dan siang silih berganti bagi sesiapa yang ingin mengambil pelajaran atau bagi yang ingin bersyukur." (Al-Furqan: 62).

Ayat sebelumnya membincangkan tentang matahari dan bulan serta pancaran cahaya dan peredarannya, dan di ayat ini menerangkan tentang akibat daripada peredaran matahari dan kehadiran bulan. Dan Dia pula yang menjadikan malam dan siang silih berganti yang satu datang selepas yang lain. Dia yang menetapkan seperti itu bagi yakni untuk dimanfaatkan oleh sesiapa yang ingin mengambil pelajaran sehingga menyedari betapa Allah Maha Esa, Maha Mengetahui dan Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana, atau bagi yang ingin bersyukur atas segala limpahan karunia-Nya.





Dari sini dipahamkan bahwa fenomena pertukaran siang dan malam merupakan dakwah kepada semua makhluk untuk beriman kepada Allah. Dan difahamkan juga bahawa ayat-ayat yang diturunkan tentang pergantian siang dan malam tersebut sungguh sebuah mukjizat dan kebesaran yang Maha Kuasa.








1 comment:

  1. Texas gold damascus titanium
    ‎Daft-16C Gold grade 23 titanium · titanium frame glasses ‎Gold · ‎Nourished · ‎Gold · ‎Nourished titanium rings for men · ‎Daft-16C ti89 titanium calculators · ‎Daft-16C” 2021 ford escape titanium hybrid

    ReplyDelete